söndag 31 januari 2016

Dödlig skörd (The Wicker Man, 1973)

Denna ”kultfilm om en kult” berättar historien om hur den troende poliskonstapeln Howie ensam åker till ett isolerat ösamhälle för att leta efter en ung flicka som någon anmält försvunnen. Då han letar efter flickan upptäcker han att öns invånare är medlemmar i en slags sekt som återupptagit uråldriga hedniska riter, och hans försök att i den kristna moralens namn civilisera öborna blir allt mer desperata. Under sin kamp för att hindra flickan från att offras i den offerritual som han inser att kommer att äga rum undgår han att inse att han själv är det människooffer som öborna har utsett. I många recensioner fäster man främst uppmärksamhet vid hur regissören lyckas bygga upp spänningen i filmen genom att låta tittaren känna ett gradvis tilltagande obehag i och med att polisen konfronteras med ett kollektiv som ter sig allt mer slutet och samtidigt hotande. Howie har ibland även setts som en kristusgestalt, som genomgår ett slags ”kristen resa” genom olika prövningar för att slutligen bli martyr. Även om det råder delade meningar om filmens förtjänster, har den ändå en komplex symbolik som öppnar för många läsningar.

I en psykoanalytisk läsning blir polisen, Howie, på sätt och vis en analysand på en yttre såväl som inre resa mot hemska insikter om sig själv och den mänskliga naturen. Enligt Gullatz (2006) kan man förstå skräcken som filmen väcker genom Freuds beskrivning av det kusliga (uncanny, unheimliche) som en konfrontation med en bortträngd önskan, som man endast omedvetet känner igen. Howie, som på många sätt kan ses som en illustration av den sociala karaktären under moderniteten med sitt stränga överjag, konfronteras alltså genom hedningarnas sexuella ritualer med sina egna bortträngda drifter som hotar den psykiska homeostasen. Här är det just det okontrollerbara, irrationella och det magiska tänkandet som inte har någon plats i det moderna som återkommer med full kraft och skapar upplevelsen av kuslighet hos protagonisten och även hos tittaren. Den sociala ordningen och det subjekt som konstitueras inom ramen för den skapar samtidigt ett abjekt, det som stöts ut. Abjektet är både jag och inte-jag, det hotar självets gräns och framkallar därför fasa – t.ex. det ruttnande liket. Abjektet är något som stör rådande identiteter, system och ordningar. Ritualens uppgift är att konstitutera det fullt utvecklade subjektets förhållande till både det heliga (det hela, entydiga) och det abjekta, utstötta. Den moderna, fallocentriska kulturens abjekt är som Julia Kristeva konstaterat ofta förknippat med kvinnokroppen, särskilt moderskroppen. T.ex. Creed (1993) menar att många skräckfilmer bygger på just skräcken för det monstruöst feminina, som förknippas med kastration, död och sexuell ambivalens. Därmed får det kusliga sin dynamik av just det maskulina, avgränsade och positionella självets (Howie) konfrontation med det tvetydiga, det ambivalenta och det kroppsliga som råder i den avbildade kulten. I The Wicker Man får vi t.ex. se kultens ledare, Lord Summerisle, ha en dubbel roll som både man och kvinna i samband med offerritualen, invånarna sparar navelsträngar som hängs upp på de dödas gravar och i en scen används en hand från ett lik som ljusstake. Mot allt detta kämpar Howie med sitt falliska kors, som han reser som en besvärjelse mot dessa gränsinvaderande abjekt.




Gullatz jämför även filmens narrativ med Oidipusdramat; bägge protagonisterna, Howie och Oidipus, tvingas att möta sitt öde just genom det de försöker undvika. Howie känner dock inte till profetian om sitt öde innan han själv har beseglat det; genom att han håller fast vid sitt celibat trots försöken att förföra honom, förblir han den oskuld som öns symboliska ordning har föreskrivit rollen som offer. Problematiken med det bortträngdas återkomst kan därmed förstås inte bara som en tidigare önskan eller ångestreaktion som återvänder som sådan, utan tvärtom som en process där det bortträngda äntligen får en mening. Freud beskrev genom begreppet Nachträglichkeit just detta, att vi endast kan tillskriva upplevelser betydelse i efterhand, och detta tänkande har utvecklats ytterligare i den Lacanska psykoanalysen. Zizek (2001) skriver:

”Lacans svar på frågan om varifrån det bortträngda återkommer är därför, paradoxalt nog: från framtiden. Symptom är meningslösa spår, vars betydelse inte kan upptäckas, inte grävas fram ur det förflutans djup, utan endast kan konstrueras retroaktivt genom det sätt på vilken analysen frambringar en sanning, en symbolisk ram, som ger symptomen deras plats och betydelse” (s. 66)

Således får Howies sexuella avhållsamhet, hans ambition och hans aningslöshet en mening genom att han intar de symboliska positionerna som oskuld, kung och narr, samtidigt som han själv alieneras och kastreras i relation till sitt begär. Detta, menar Gullatz, är just vad det innebär att bli ett subjekt i vilken symbolisk ordning som helst. I offerritualen tvingas Howie att se sig själv som ett objekt med den Andras ögon. Därmed får hans begär, att hitta den försvunna flickan, en dramatiskt annorlunda betydelse i och med att det han slutligen hittar är sig själv.   

Filmen kan samtidigt även läsas som en civilisationskritik i och med kontrasten mellan den moderna, kapitalistiska, kristna världen som representeras av Howie, och den förmoderna, hedniska världen och de ”gamla gudarna” som ösamhället utgör. Framför allt synliggör filmen en klyfta mellan det förmoderna som framför allt kollektivistiskt; i den hedniska religionen ingår en fatalistisk syn på vars och ens skyldighet att foga sig i sitt öde för att återställa ordningen i naturen. Gullatz konstaterar att offret helt enkelt är nödvändigt i en värld där moral hänger ihop med uppfattningar om balans och återställande av balans. Howie å sin sida representerar det modernas fokus på individen som fri aktör med individuella rättigheter. Det är synen på den försvunna flickan som en individ med rätten till sitt liv och sin fysiska integritet som driver ambitionen att stoppa offerritualen. Genom upplysningen får individen och individens friheter nya betydelser, i och med att individen så småningom ”uppbäddas” ur det traditionella samhällets kollektiva identiteter och blir just en individ med ett förmodat inre liv, självkontroll och förmåga att använda sitt förnuft. Howies självdisciplin och ramhistorien i form av den rationella, deduktivt logiska polisutredningen manifesterar även detta. Howie åberopar rationaliteten som auktoritet då han försöker argumentera och vädja till öbornas förnuft för att undgå sitt öde:

”Your crops failed because your strains failed. Fruit is not meant to be grown on this island, it’s against nature. Well don’t you see that killing me isn’t going to bring back your apples?”.

Vad vi ser här är den syntes av ett kristet idéhistoriskt arv och upplysningsfilosofi som det moderna västerländska tänkandet grundar sig på; genom att man under upplysningen ifrågasätter de absoluta religiösa auktoriteterna får man en naturgiven moral, som grundar sig på det kristna tankegodset. Synen på vad som är naturligt och vad som är onaturligt skiljer sig här markant från den hedniska uppfattningen om naturen i och med att upplysningen skapar en skiljelinje mellan det individuella förnuftet som subjekt och naturen som objekt. Vad Howie ger uttryck för är just upplysningstänkandets anspråk på universella sanningar som uppnås genom att slita av naturen hennes slöja och blottlägga hennes hemlighet genom rationaliteten och dess praktik (en metafor som ofta tillskrivs Francis Bacon). Även om filmen på många sätt framställer Howie som en moralisk segrare upprätthåller den ändå en grundläggande ambivalens mellan de två livsåskådningarna och stryker inte tittaren narcissistiskt medhårs. Här måste man ändå komma ihåg att den bild som skapas av det förmoderna/hedniska, som här får formen av en keltisk kult, bygger på en efterhandskonstruktion som inte kan göras fri från den kolonialistiska lins som ”främmande” kulturer och religioner betraktats genom. T.ex. påpekar Koven (2007) att det sätt som den keltiska kulten avbildas på bygger på rena missförstånd i och med att man inte har klarat av att läsa mytologin metaforiskt utan tagit beskrivningarna av den som ett historiskt dokument. Detta gör dock filmens problematik än mer intressant, som en berättelse om att missförstå och kämpa med sin historia och det man kommit att projicera på den Andra för att bli vad man är.   

Litteratur: 

Creed, Barbara. (1993). The monstrous-feminine : film, feminism, psychoanalysis. London: Routledge

Gullatz, Stefan. (2006). The Wicker Man, The Uncanny, and the Clash of Moral Cultures. I boken: Franks, B., Harper, S., Murray, J., Stevenson, L. (red.), 'Constructing the Wicker Man: Film and Cultural Studies Perspectives'. University of Glasgow Crichton Publications, Dumfries, sid. 189-205.

Koven, M. J. (2007). The Folklore Fallacy. A Folkloristic/Filmic Perspective on The Wicker Man. Fabula, 48(3-4), 270-280.


Zizek, Slavoj. (2001). Ideologins sublima objekt. Översättning och efterord av Lars Nylander. Göteborg: Daidalos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar