Heliga Teresa av Avila fungerar som ett slags symboliskt nav
för tio konstnärer i utställningen på Amos Anderson som berättar om det
konstnärliga skapandets extas. Utställningen presenteras som en fortsättning på
de diskussioner där konstnärerna dragit paralleller mellan religiös mystik och
samtidskonst; båda två kräver en förmåga att helt och fullt uppgå i, och
samtidigt förlora, sig själv. Delvis betraktas extasen både i den mystiska
upplevelsen och skapandet här som ett transliknande tillstånd, och utställningen
kan fungera som en resa in i extasens fenomenologi. Men extasen är mer än en
individuell upplevelse; den är också en praktik med sociala, kulturella och
politiska dimensioner.
Extasens subversiva potential utreddes förtjänstfullt av Laura
Wahlfors under hennes föreläsning gällande Julia Kristevas tolkning av Teresas
liv och gärning. Enligt Wahlfors kan
Kristevas bok ”Thérèse mon amour” betraktas som en studie i religionens, fantasins
och illusionens betydelse för människans kunskapsbegär och kreativitet – det är
vår tro på en relation som gör det möjligt för oss att prata. I mystikerns
extas sker en sammansmältning med Gud eller Kristus som det perfekta goda
objektet, som man både introjicerar och uppgår i. Det förblir oklart vem som
tar sin boning i vem. Kristeva drar av denna gränsupplösning den slutsatsen att
den feminina mysticismen egentligen är en slags sofistikserad ateism – den gör
sig i slutändan av med Gud som ett separat objekt, men bevarar Gud som en fråga
eller ett rum. Gud blir i hennes tolkning något vi åberopar för att kunna
relatera till och älska den andra.
Man kan inte heller förstå Teresas extas utan att betrakta
masokismen som ett viktigt element. En del av de utställda verken, som t.ex. Seppo
Salminens installationer, kan läsas som existentiella laborationer med de
andliga läror enligt vilka späkningen av kroppen blir ett sätt att överskrida
materien och dödligheten och upphäva gränser mellan inre och yttre. Wahlfors
återger å sin sida t.ex. den dissociering mellan oren sexuell lust och upphöjd
beundran som fungerar som en central spjälkning inom den kristna
tanketraditionen och som kan överskridas endast i mystikerns extatiska
upplevelse. Om späkningen ses som en praktik för att besvärja de inre demonerna
och disciplinera det som betraktas som världsligt, orent och ont, kan de masochistiska
ritualer som Teresa och andra mystiker utsätter sig för kan förstås som
produkter av primitiva skuld- och skamkänslor som kanaliseras genom
botgöringen. Men både utställningen och föreläsningen lämnar någonting osagt i
frågan om självspäkningens betydelse i extasen, även om Wahlfors berör smärtans
närhet till njutningen. Det som ofta tolkas som ånger utlöst av en oidipal,
kastrerande och bestraffande fadersgud, kan i själva verket även förstås som en
form av njutningsfull underkastelse.
Enligt t.ex. psykoanalytikern Jessica Benjamin njuter masochisten
genom att underkasta sig ett idealiserat, omnipotent subjekt utanför sig själv.
Det är inte själva smärtan som framkallar den sadomasochistiska njutningen,
utan upplevelsen av intensiv kontakt med och förnimmelse av den idealiserade
andra. Masochistens självspäkning blir en manifestation av ett sökande efter
den egna, förnekade subjektiviteten som slutligen kan upptäckas och befrias. Samtidigt
upphävs eller utmanas gränsen mellan inre och yttre verklighet, jaget och den
andra. I och med detta finns det också en sekundär vinst i den masochistiska
underkastelsen; genom att underkasta sig stärker masochisten den upplevda
omnipotensen hos det idealiserade subjektet och får vikariellt tillgång till
denna omnipotens. Vägen från lidande till extas kan förstås som ett projekt där
gränser skapas och bryts ner i en ständigt pågående konstruktion av omnipotens.
En intressant skärningspunkt uppstår när vi kopplar ihop
masochismen med konstruktionen av femininitet, vilket sker i denna utställning.
Det som dock sällan problematiseras i detta sammanhang är distinktionen mellan
femininitet och kvinnlighet. Kvinnlighet
kan anses betyda något ännu okänt, eftersom det saknas symboliskt material att
beskriva det. Femininitet kan å sin sida beskrivas som ett tillstånd som är
förknippat med kvinnans funktion som den andra i den patriarkala symboliska
ordningen – något som ligger bortom och utanför det som språket kan omfatta av
den mänskliga upplevelsen. Detta blir en central fråga även i Kristevas
tolkning av Teresa, särskilt om man frågar sig vad det innebär att hon, som
Lacan säger, njuter bortom fallos. Lacans resonemang blir här problematiskt,
eftersom han å ena sidan dekonstruerar fantasin om det essentiella feminina (La
femme n’existe pas) som ett symptom på det maskulina begäret, men å andra sidan
inte kan ge denna njutning, jouissance, någon annan plats än utanför den delade
(språkliga) verkligheten. Kristeva å sin sida menar att det är precis Teresas
förmåga att skriva om och därmed symboliskt förmedla sin upplevelse av extas
som gör henne relevant. Det visar sig att njutningen bortom fallos inte är ett
autoerotiskt, isolerat och privat fenomen, utan något som kan delas och framför
allt användas även politiskt och socialt.
Under föreläsningen och den därpå följande diskussionen
tangerades flera gånger frågan om det mest primitivas närhet till det mest
abstrakta, både inom ramen för musik, konst och den mystiska upplevelsen. Kristeva
tenderar t.ex. att betona språket och skrivandet som det enda delbara och
etiska uttrycket, medan man t.ex. i musiken hittar även andra uttryckssätt och
en annan slags samtidighet mellan det mest primitiva och det mest abstrakta.
Denna dualism kan förstås genom den
lacanska psykoanalysen, som menar att subjektet alltid är kluvet i och med den
alienation som förvärvandet av språket och den symboliska ordningen innebär.
Denna brist förblir oartikulerad för subjektet själv och kan endast bearbetas
genom den andra. Lacan använder i detta sammanhang begreppet ”lilla andra”
(objet petit a), som representerar en rest av den ursprungliga spjälkningen och
som utgör själva källan till begäret till den andra. Detta begrepp skiljer sig
från den stora, symboliska Andra (Autre) som är en abstrakt idé jämförbar med
t.ex. uppfattningar om Gud, och utgör ”lokuset för språket och potentiellt för
sanningen”.
Psykoanalytikern
Teresa Brennan menar att dessa två kan smälta samman i det moderna maskulina subjektets
idealisering av kvinnan. Den idealiserade kvinnan kommer att uppta positionen
som både Sanningen (Gud) och naturen tidigare innehaft. Detta, menar Brennan,
gör att den symboliska Andra får en skepnad som man upplever sig kunna
kontrollera. Enligt Brennans resonemang blir kvinnan bärare av både
köttet/kroppsligheten och en slags mystik/förtrollning. Som bärare av denna
mystiska femininitet kan kvinnan fungera som mottagare för projektioner som det
maskulina subjektet inte kan härbärgera, samtidigt som bilden av Kvinnan som
den radikalt andra på ett existentiellt plan får nästan religiösa dimensioner. Detta
kan jämföras med de Beauvoirs konstaterande att kvinnan som den andra inte kan
bli endast ett ting, utan måste bevara ”något av sin ursprungliga magi”. Även
bland utställningens verk ser vi denna dualism upprepas. Sara Oravas målningar
av tunna, nästan abstrakta slöjor, som knycklas ihop till köttiga och ibland
nästan blodiga öppningar tycks anspela på en sådan förening mellan kroppen och
det mystiska som sker inom ramen för det vi kallar femininitet. Titeln på en av
målningarna, ”se mig” för tankarna till det maskulina subjektets förmåga att
med blicken fixera det feminina, samtidigt som bäraren av det feminina behöver
denna blick för att få tillgång till sig själv. Även Henry Wuorila-Stenbergs
serie ”Jag är din kärleks rosengård” uttrycker en liknande ambivalens, där
betraktaren kan se en döende eller död mans huvud, statt i förruttning och
flytande i ett svart hav, eller också en vagina, kanske i färd med att föda
fram någonting. För att återigen tala med Kristeva ser vi i utställningen även
abjektet, det bortstötta, och dess betydelse för extasen, det upphöjda.
Henry Wuorila-Stenberg: Jag är din kärleks rosengård
Seppo Salminen: Övningar i källaren
Sara Orava: Näe minut
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar