fredag 24 juni 2016

Hur mannen blir kvinna – Elektras kamp i von Triers Antichrist

Ett namnlöst par, Han och Hon, ger sig hän i ett samlag, samtidigt som deras lille son klättrar ut genom fönstret och faller mot sin död. Hon blir bokstavligen förlamad av sorg, Han bestämmer sig för att bli hennes psykoterapeut och lära henne konfrontera sina rädslor. Paret drar sig tillbaka till sin stuga, Eden, där dragkampen mellan hans falliska terapeutiska projekt och hennes intensiva smärta eskalerar, med våldsamma och ödesdigra följder – åtminstone för Henne. Detta är i korthet vad som sker i Lars von Triers film Antichrist (2009). Filmen har i den efterföljande kulturdebatten såväl i Sverige som i Danmark ofta anklagats för att vara misogyn (se t.ex. http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/von-triers-dogmatiska-kvinnohat/), med argumentet att von Trier framställer kvinnan som offer på ett slentrianmässigt sätt och på så vis bidrar till att återupprepa århundraden av kvinnoförtryck, och att den kvinnliga sexualiteten avbildas på ett patologiserande sätt. Andra har å sin sida applåderat von Triers förmåga att ställa oss öga mot öga med arketyperna ur vårt kollektiva omedvetna av den farliga kvinnan, häxan och det onda modersobjektet. Problemet med båda dessa tolkningsramar är att begreppet femininitet har kollapsat in i begreppet kvinnan så att dessa inte längre kan stå som separata analytiska kategorier. Det här leder till en väldigt snäv läsning av filmen då det gäller förståelsen av könsskillnadens existentiella aspekter. Men vad är egentligen femininitet, och vad är det von Trier säger om detta fenomen? Det finns en ledtråd i filmen som visar att den moderna psykologin inte kommer att ha mycket att säga om de fenomen von Trier försöker beskriva. När Han börjar drömma mardrömmar ute i Eden, konstaterar Hon ”Freud is dead, isn’t he? Dreams are of no interest in modern psychology”. Drömmen, bilden, hallucinationen och fantasin är alla centrala i denna film. Vi behöver helt enkelt det psykoanalytiska vetandet för att överhuvudtaget kunna läsa den.

Filmens namn, särskilt som det är skrivet med bokstaven t i form av symbolen för det feminina, tolkas lätt som en association mellan kvinnan och ”det onda”. Men i Nietzsches bok Antikrist (1971), som låg på von Triers nattduksbord under skapandeprocessen, är det förstås Kristus som är det verkliga problemet, och närmare bestämt den moderna människan som en förlängning av den kristna mytologin. Nietzsche kritiserar speciellt prästen för att beröva naturen dess inneboende gudomlighet. Han associerar sensualiteten med kvinnan och tolkar kristendomens förnekande av kroppen i grund och botten som ett avvisande av kvinnans begär och av lust i allmänhet samt det vetande som är förknippat med lusten, till förmån för smärta, lidande och död som gör människan ödmjuk inför Gud och prästen:

Har man egentligen uppfattat den berömda berättelse varmed bibeln börjar – historien om Vår Herres fasa inför vetandet vetenskapen? Jovisst, prästen är medveten om en stor fara: han är i ett svårt inre dilemma – att känna och kännas vid sin kvinna skulle innebära en stor fara!
[...]
Inte älska djuret, bäste Adam! Och än mindre kvinnan! Och det mest helvetiska av allt vore ju djuret i kvinnan! ’Kvinnan är ond – skulle det finnas en gudinna? Bort det!’ Så talar varje kristen präst, och river ner Dianas och Venus tempel. ’Från kvinnan kommer det ondaste i världen, den sinnliga lusten!’ - hör bara på kristliga präster genom tiderna!
[...]
Det är ute med både präster och gudar om människan blir vetenskaplig, lär sig skapa genom sitt vetande. Sens moral: vetenskapen är den första och största synden, fröet till alla synder: arvsynden! Bunden vid kvinnan: denna första kunskap var ju att känna hennes lust.” (s. 56-47)

Antichrist börjar även den med kunskapen och lusten (synden) i relation till fallet och döden; vi ser bilderna av Hennes och Hans klimax samtidigt som sonen faller genom luften. Under fortsättningen av filmen får vi se Honom allt mer avvisa Hennes kropp och begär och vidhålla en stark övertygelse om sin terapeutiska teknik. Hon konstaterar att Han aldrig varit intresserad av henne förrän nu, när hon är hans patient. Efter att Han hämtat hem Henne från sjukhuset, trots Hennes egna och läkarens protester, upplever Hon ett skov av ångest under natten. Han föreläser för Henne: It’s anxiety”. Hon konstaterar: ”It’s physical”.  Hon flämtar ”It’s dangerous!” – Han kontrar: ”No, it’s not”. Han avvisar Hennes närmanden och vill istället att hon ska göra systematiska andningsövningar: ”Don’t screw your therapist!”. Till sist ligger Han förstås med Henne i alla fall, och konstaterar efteråt att det var det dummaste Han kunde göra. När de kommer till Eden och Hennes ångest igen eskalerar springer Hon; ”the ground is burning!” – han kontrar med ”the ground is not burning”.

Hennes erfarenhet uttrycks med ett språk som Hans språkliga distinktioner inte kan greppa; Hennes utsagor är bildliga medan Han läser henne bokstavligen och konkret, enligt sina sanningskategorier. Följaktligen kan meningen i det Hon säger inte öppna sig för Honom innan det är för sent. Nietzsche framhåller också en grundläggande motsättning mellan dessa positioner, mellan att tro och att se:

Man sluter ögat för att slippa se, för att kunna tro. Man gör en gång för alla en felaktig synvinkel till moral: man knyter det egna goda samvetet till den egna skeva synvinkeln. Man fordrar till sist att varje annan synvinkel skall förklaras syndig.” (s. 22).

Den ”frivordna anden”, å sin sida, ”tar för gott världen som den är bara han ser hur den är” (s. 24). I von Triers film är detta seende förknippat med femininitet. Hon berättar om hur Hon hörde naturen skrika. Han å sin sida är säker: skriet var inte verkligt. Hon attackerar Honom, men Han övermannar Henne. Hon säger: ”You shouldn’t have come here. You’re so damn arrogant. But this may not last. Ever thought of that?”. Hon berättar att Hon blivit rädd och slutat skriva på sin avhandling om häxprocesserna, Han övertygar Henne om att ondskan bara är en tvångstanke Hon drabbats av, något som inte längre angår Människan: ”Therapy has got nothing to do with good and evil”. När de lyssnar till ekollonen som faller mot taket på natten och hon berättar om hur de hela tiden faller och dör; ”Now I could hear what I couldn’t hear before, the cry of all the things that are to die”, infantiliserar han henne genom att konstatera att det skulle vara mycket rörande om det vore en barnbok. Skillnaden mellan Honom och Henne är skillnaden mellan prästen och mystikern. Han är den sekulära prästen, den som tror sig veta, men inte vill se. Hon är mystikern, som upplever något som inte kan kläs i ord.

Lacan skriver om omöjligheten i att uttrycka det feminina symboliskt i sin text ”God and Womans jouissance”. Han kommer här med det berömda påpekandet att den sexuella relationen är omöjlig eftersom det bara finns ett sexuellt subjekt i den symboliska ordningen: ”La femme n’existe pas”, kvinnan med stort K existerar inte (Lacan 1999, s. 72). Man kan säga att kvinnan i den fallogocentriska symboliska ordningen som bärare av femininitet blir den andra inför såväl den maskulina rationaliteten som inför sig själv, samtidigt som hon har tillgång till en erfarenhet som ligger utanför det symboliskas räckhåll. Vad Lacan menar är att kvinnan och mystikern har tillgång till en jouissance bortom fallos. Jouissancen är kopplad till det reala och således också ett uttryck för dödsdriften och upplösningen av jaget, den rör sig hela tiden på gränsen mellan smärta och njutning. Såväl i ångestattacken (symptomet) som i klimaxet (orgasmen) närmar Hon sig detta reala genom jouissance. Men på vilket sätt är denna feminina jouissance förknippad med kvinnan, och varför hotar den det maskulina vetandet?

Freud skrev (1993) om femininitetens gåta, d.v.s. frågan om hur det är möjligt att en kvinna kan utvecklas utifrån barnets bisexuella disposition. Den lilla flickan är ursprungligen en liten man, med samma aggressiva impulser som en pojke. Varför överger hon sin falliska sexualitet för att uppta den masochistiska position som är nödvändig för den vuxna kvinnans sexualliv? Kelly Oliver (1995) menar att vi måste vända på frågeställningen och fråga oss varför premissen om maskulinitet och bisexualitet i kvinnor är nödvändig. Enligt henne beror detta på en omedveten strävan att bevara själva femininiteten som det absolut Andra, även hos kvinnor, för att på så vis rädda maskuliniteten. Freud kretsar enligt henne hela tiden kring könsskillnadens uppenbara ambivalens; han framställer den som en fråga om kvantitet mer än kvalitet (klitoris är mindre än penis, men funktionellt sett liknande). Maskulinitetens ontologiska status blir helt enkelt hotad om det framkommer att den står alltför nära det feminina. Femininitetens gåta handlar alltså egentligen om en oro för hur det maskulina ska kunna räddas, och den fråga som Freud formulerar handlar mer om detta projekt än om kvinnans maskulinitet som sådan: “If he can’t guarantee that the masculine is not identified with the feminine, one possible safeguard is to make the feminine masculine after all” (Oliver, s. 14). Positioneringen av kvinnan som samtidigt både kastrerad och innehavare av en underlägsen penis skriver in henne i den maskulina begärsekonomin på ett sätt som gör det möjligt för det maskulina subjektet att hantera sin egen kastrationsångest och bävan inför det feminina.

Då vi dissekerar denna fantasi om kvinnan bör vi alltså inte sammanblanda femininitet med kvinnlighet eller maskulinitet med manlighet. Om femininiteten verkligen vore ett uteslutande kvinnligt fenomen, skulle vi inte ha någon gåta alls. Men femininitet förekommer både hos kvinnor och män. Därför kan vi inte lösa femininitetens gåta genom att begrunda kvinnan eller kvinnokroppen. Även Teresa Brennan (1992) menar att femininitetens gåta handlar om ett ekonomiskt problem som Freuds libidoteori inte kunde förklara, d.v.s. frågan om varför ett subjekt vänder sina aggressiva impulser inåt istället för utåt. Vad Brennan framhåller är att detta problem har sitt ursprung i premissen att individen är fristående och självförsörjande då det gäller psykisk energi.  Enligt Brennan är dock t.ex. affekter eller impulser, såsom aggression, inte entiteter i sig själva utan strukturella effekter av energetiska kopplingar mellan subjekt. För att ett subjekt ska kunna uppta en objektiv, lidelsefri position måste ett annat subjekt bli bärare av passionerna och göra sitt bästa för att förtränga dem. Enligt Brennan kan femininiteten betraktas som en slags patologi som kretsar kring bortträngning av det maskulina subjektets projektioner, vilket binder energi och skapar ett tröghetsmoment. Maskuliniteten kan teoretiskt kopplas till uppfattningen om det sunda egot, som har förmågan att rikta sin uppmärksamhet mot den yttre verkligheten och upprätthålla en identitet. Det feminina subjektet möjliggör detta genom att fungera som en fixerad referenspunkt som härbärgerar det tröghetsmoment som är nödvändig för att det maskulina subjektet ska kunna orientera sig i tid och rum och handla i världen.

Elektras öde är kan användas som en vinjett för att bättre förstå dessa relationella positioner. Elektrakomplexet beskriver i den psykoanalytiska teorin den lilla flickans idealisering av fadern och hat mot modern. Men i Amber Jacobs (2007) läsning blir relationen mellan Elektra och hennes bror Orestes själva navet för att förstå maskulinitet och femininitet. I Aischylos drama ”Gravoffret” konspirerar Elektra och Orestes för att mörda sin mor, Klytaimestra, som hämnd för att denna tidigare har låtit mörda deras fader Agamemnon. Elektra har levt ett miserabelt liv i sin moders hus, hon sörjer ensam sin far och vill återupprätta hans ära:

”Min faders öde du skildrat.
Men jag hölls på avstånd, föraktad,
Förhånad och spärrades in
I en av husets dolda vrår
Såsom en ondsint hynda.
Jag grät och grät
Stönade, jämrade
Fängslad, maktlös”

Orestes å andra sidan har skickats bort redan som spädbarn och har inget minne av sin far. Han återvänder som vuxen, i förklädnad, med syfte att hämnas fadern. Orestes är den som genomför modersmordet, men han blir inte kvar med skulden:

”Se blodet på min hand är redan torrt, det faller av. Och modermordets smitta har blivit avtvådd”.

Enligt Jacobs är det istället Elektra som blir bärare av det minne och den galenskap som är förenad med mordet. Genom att Elektra ständig ser tillbaka, drabbad av sin galenskap, blir det möjligt för Orestes att handla och sedan gå vidare. Det finns en strukturell koppling mellan Orestes och Elektra: hennes regression är nödvändig för hans framgång, eftersom hon minns kan han glömma.

Den fallogocentriska ordningen gör det möjligt för det maskulina subjektet att rikta sin energi aktivt utåt och använda den för kreativt arbete, medan kvinnans psykiska energi binds vid hanteringen av den aggressiva projektionen av femininitet. Enligt Brennan kräver denna passivitet (som påbjuds socialt t.ex. genom bindandet av fötter, användandet av korsetter, avstängande från institutionell och ekonomisk makt) en aktiv förträngning av utåtriktad aktivitet, vilket i sig förbrukar psykisk energi. Det feminina psyket blir därmed fångat i en slags introvert dagdröm, melankoliska och hysteriska ”drömteatrar” där jaget blir ett objekt som i fantasin betraktas av den maskulina blicken, som ytterligare fixerar det feminina subjektet. Denna maskulina blick ramar på sätt och vis in Antichrist från början till slut; i prologen följs denna blick av penetrering, i filmens sista scen utmynnar den i mordet på Henne.

Det maskulina subjektet förnekar sitt ursprung i moderskroppen såväl som sin koppling till andra subjekt genom en fantasi om sin egen oberoende existens, om en logik bortom kroppen, om en identitet som är separat från den andras. Genom att både dra nytta av och samtidigt förneka dessa förbindelser mellan subjekt skapar det maskulina subjektet en ”narcissistisk genväg” till en identitet. Maskuliniteten strävar efter att behärska tillvaron och förvisar genom projektion det feminina subjektet till en handlingsförlamad fantasisfär utan ändamålsenliga utlopp för aggression. Dessa resonemang kan jämföras med de Beauvoirs existentiella resonemang om hur mannen möjliggör sin egen transcendens genom att göra kvinnan till den andra och förvisa henne till immanensen. Brennan uttrycker det krasst: ju mer framgångsrik maskuliniteten är, desto mer sannolikt är det att kvinnan blir hysterisk. Kvinnan blir bäraren av den feminina patologin, mottagaren av den inhiberande och passiverande projektionen. Även om femininitet förekommer både hos män och kvinnor blir det således även det medel genom vilket en kvinna blir till och drabbar mer sannolikt det kvinnliga könet.

Enligt Bucht-Hansen (2011) kan Antichrist läsas som en kritik av just denna typ av maskulinitet, vilken hon identifierar som docetisk maskulinitet. Inom den tidiga kyrkan var docetism den kätterska tron på att kristi mänskliga kropp endast var en illusion. En docetisk maskulinitet kan således betraktas som en maskulinitet som har förlorat kroppen ur sikte, en maskulinitet vars centrala projekt är att överskrida och förneka köttet. Under moderniteten sammansmälter denna typ av kristen ideologi med dyrkandet av framsteget och fantasin om omnipotens. Med Brennans ord upphör jaget att betrakta sig som beroende av sin omgivning och uppfattar istället sig själv och sitt transcendenta intellekt som utgångspunkten för all kreativ kapacitet och logik. Som Han uttrycker det i filmen: ” “What the mind can conceive and believe, it can achieve”. Det är i denna skärningspunkt mellan upplysningsprojektets optimism inför rationalitetens möjligheter och den docetiska maskulinitetens förnekelse av (moders)kroppen som von Triers film rör sig.

Precis som Elektra överges Hon i sin förtvivlan och härbärgerar minnet av sonens död, medan Han lidelsefritt och lugnt observerar och leder henne genom sin rationella och vetenskapliga världsbild. Och precis som mellan Orestes och Elektra står kampen mellan strukturellt relaterade positioner. Hans sansade avstånd möjliggörs av hennes intensiva smärta, hans lugn av hennes hysteri, hans klartänkthet av hennes galenskap. Det är ändå inte fråga om någon harmonisk balans. Projektionen hotar nämligen alltid att återvända, den hemsöker ständigt det maskulina subjektet och kan endast stävjas genom ett ständigt ökande våld mot den andra, kvinnan, naturen. Under hela filmen konfronteras Han gradvis med detta bortom, den andra, det feminina, genom möten med de tre tiggarna: hjorten (sorg), räven (smärta) och korpen (förtvivlan). Genom dessa möten hotas hans falliska projekt allt mer och hans position som passiv och objektiv åskådare blir alltmer ohållbar. Även Han håller på att kastreras. Filmen skildrar denna stegvisa destabilisering av upplysningens maskulina subjekt: uppenbarelserna av de sargade djuren som visar på den monadiska individens omöjlighet och naturens kaotiska likgiltighet, fästingarna som biter sig fast i hans hand och suger hans blod under natten, ekollonen som väller över taket på nätterna, vinden som blåser genom skogen och även in genom stugans fönster; alla utmanar dom de gränser vi föreställer oss att finns mellan varelser, mellan inre och yttre, mellan jag och inte-jag.

Den aggression som är förknippad med förvisandet av femininiteten förblir ofta osynlig i och med att den vänds mot det feminina subjektet själv. Enligt Brennan så kommer dock aggressionen alltid att eskalera eftersom det maskulina subjektet upplever en paranoid rädsla för att den andra ska göra mot det vad det redan har gjort mot det andra – att den kastrerade kvinnan ska återvända och kastrera mannen. Det är kanske ingen slump att häxprocesserna intensifierades just under modernitetens gryning – och en central anklagelse var ofta att häxan orsakade impotens. I denna film ser vi historien upprepa sig då upplysningens maskulina, avgränsade subjekt alltmer fångas i sin egen paranoia inför femininiteten som hotar att återvända till det. Slutligen övergår våldet från ett symboliskt våld, den fallogocentriska ordningens symboliskt kastrerande och passiverande effekter som Han hittills förlitat sig på, till ett konkret och dödligt våld, kvinnomordet (gynocide), som avslöjar den brist som fantasin om kvinnan och den romantiska kärleken täcker över: det finns ingen kvinna, och det finns ingen sexuell relation.

Det som enligt min läsning gör Antichrist speciell är just att Hon faktiskt inte är ett viljelöst offer, gör faktiskt ett försök, om än ett desperat sådant, att omförhandla villkoren. Så länge Hon kan idealisera Honom kan Hennes masochism upprätthållas och Hon kan njuta i sin position som den andra. Men Hon kräver att Han ska vara ärlig gällande den maktbalans som råder mellan dem; Hon ber Honom slå Henne. Hennes dilemma är att det masochistiska kontraktet förutsätter tillgång till det omnipotenta, maskulina subjektet. I en av de mer omtalade scenerna mot slutet av filmen, då Hon blivit övertygad om att Han kommer att lämna henne, attackerar Hon Honom, Han bedyrar att Han älskar Henne men Hon tror Honom inte längre. Hon slår till Honom mellan benen med ett vedträ och fäster en slipsten vid Hans ben. Dessa handlingar har en symbolisk innebörd, dels i och med att det uppenbart är fråga om en kastration. Men i ljuset av Brennans teorier ser vi hur Hon på ett konkret plan och med fysiskt våld slungar tillbaka den passiverande projektion av femininitet, det tröghetsmoment som Hon varit bärare av. Kvinnans kropp styrs av naturen, säger Hon i en annan scen. Det är immanensen, det cykliska, upprätthållandet av livet, ett evigt och blint kretslopp. Blodet och bojorna, femininiteten, har nu slutligen tvingats på honom. Som en annan bloggare har uttryckt det kan man se det som att filmen här visar mannen som en stympad kvinna, istället för tvärtom.  


I epilogen ser vi honom komma haltande, stödd på en krycka, ut ur Eden, tillbaka mot civilisationen. I samma ögonblick som Han slår sig ner för att äta några bär får Han än en gång syn på de tre tiggarna – sedan konfronteras Han med horder av ansiktslösa kvinnor som väller fram mellan träden. Vi har tidigare sett dessa kvinnors kroppar inbäddade i landskapet under deras samlag i skogen och efter att Hon dött, som ett vittnesbörd om häxjaktens kvinnomord. Nu kommer de till liv; Han kan mörda kvinnan, men Han kan inte göra sig av med femininiteten. Kanske von Triers film kan fungera som en påminnelse om att moderniteten och den fallogocentriska symboliska ordningen kanske inte varar för evigt. Det finns en annan ordning också, en lag som uttalas av räven i kapitlet ”Pain”: Kaos råder (chaos reigns). Han förstår inte denna ordning innan Han som ett subjekt blir inskriven i den genom mordet på kvinnan, och som Oidipus kommer Han att besegla sitt öde just genom att försöka undgå det. Upplysningen kanske inte vinner över naturen. Kroppen är kanske inte sekundär i förhållande till rationaliteten. Ondskan och naturen är kanske något vi ska ta på allvar och inte avfärda som en reaktionär tvångstanke. Framför allt kanske vi ska omvärdera vår bild av Eden som paradiset innan allting gick snett. Som Hon uttrycker det: “I understood that everything that used to be beautiful about Eden was perhaps hideous”. Vad von Triers film visar oss är de facto att den dyadiska relationen är helvetet på jorden. Fångad i sin optimistiska syn på människan och sin fantasi om Kvinnan kan Han först inte se det onda i människan och naturen som Hon ser, och dödar sedan Henne när Hon inte kan leva upp till Hans idealiserade bild. Det här är en viktig poäng även för varje feministisk teori som vill ta det psykoanalytiska vetandet på allvar. Fantasin om en idealiserad femininitet, den alltigenom goda modern, är inget annat än en fantasi. Om vi inte är vaksamma på den aggression som denna idealisering bottnar i kan vi plötsligt själva begå detta modersmord.

Litteratur:

Brennan, T. (1992). The interpretation of the flesh – Freud and femininity. New York: Routledge.

Buch-Hansen, G. (2011). Lars von Trier’s Antichrist, the Bible, and Docetic Masculinity. Relegere: Studies in Religion and Reception, 1, 115-144.

Freud, S. (1933). New introductory lectures on psychoanalysis. Lecture 33: Femininity. Standard Edition.

Jacobs, A. (2007). The Potential of Theory: Melanie Klein, Luce Irigaray, and the Mother-Daughter Relationship. Hypatia, 22, 175-193.

Lacan, J. (1999). On Feminine Sexuality: The Limits of Love and Knowledge: The Seminar of Jacques Lacan, Book XX: Encore

Nietzsche, F. (1971). Antikrist. Cavefors bokförlag

Oliver, K. (1995). Womanizing Nietzsche : philosophy’s relation to the "feminine”. New York: Routledge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar